(wstrzymania) lub odstąpienia od realizacji projektów, ze względu na trudności związane
z dostępnością produktów kredytowych od tych kontrahentów. Taka nagłe decyzje
poskutkowały istotnym zmniejszeniem naszych przychodów i spowodowały, że mimo
podjętych działań, nie mogliśmy w tak szybkim czasie – 1 kwartału - dostosować bazy
kosztowej. Jednocześnie w trzecim kwartale dzięki pozytywnemu odbiciu w tym
segmencie oraz podjętym przez nas działaniom optymalizacyjnym w obszarze kosztowym
oraz operacyjnym powróciliśmy na ścieżkę pozytywnej EBITDA.
W segmencie ubezpieczeniowym kolejny raz znacząco zwiększyliśmy skalę działalności,
co potwierdza silny wzrost przypisu/inkasa wygenerowanego przez multiagencję
Comperia Ubezpieczenia. Przychody wzrosły o 34% rdr. W 2020 roku koncentrowaliśmy
się na zwiększeniu efektywności naszej sieci. Osiągnęliśmy trwałą pozytywną rentowność
EBITDA w 2020 roku. To jeden z głównych czynników wzrostu EBITDA Grupy w 2020
roku. W 2021 rok będziemy kontynuować działania mające zwiększyć skalę biznesu w
naszej obecnej sieci oraz podejmiemy inicjatywy w celu pozyskiwania i obsługi klienta
przez własne zasoby Grupy jak też będziemy zwiększać sieć agentów.
W segmencie pośrednictwa kredytowego on-line pierwsze trzy kwartały 2020 roku
upłynęły nam pod znakiem wytężonej pracy związanej z produktem ComperiaRaty. Ten
projekt określaliśmy wcześniej mianem FinTech. Epidemia Covid-19 oraz ograniczenia
nałożone przez ustawodawcę na wiele branż gospodarki (w tym sektor FinTech) wywarły
mocny wpływ na wyniki ComperiaRaty. Nasi partnerzy (banki i firmy z sektora poza
bankowego) wykazywali zmniejszony apetyt na ryzyko kredytowe zaostrzając kryteria
przyznawalności kredytów i wprowadzając dodatkowe wymogi (np. konieczność
dostarczania dodatkowych dokumentów przez klientów). Dla wielu klientów
zatrudnionych w najbardziej dotkniętych przez COVID-19 branżach, finansowanie było
znacząco utrudnione lub niedostępne. Wprowadzone zmiany zmusiły nas do obsługi w
innym kanale klientów zaangażowanych na platformie ComperiaRaty. Nie bez wpływu
pozostał również fakt renegocjacji umowy z jednym z partnerów, który wprowadził nowy
proces, do którego ComperiaRaty musiała się dostosować.
Ostatni kwartał 2020 to okres istotnych zmian w ComperiaRaty. Obserwowaliśmy
stopniowe znoszenie obostrzeń i otwieranie się partnerów na nowych klientów - powrót
do udzielania kredytów klientom ComperiaRaty. W czwartym kwartale podpisaliśmy
umowy z bankami, które weszły na platformę jako kredytodawcy. Były to bank BNP
Paribas oraz InBank. Należy odnotować fakt, że po raz pierwszy pod koniec roku 2020
przeprowadziliśmy wielokanałową kampanię reklamową skierowaną do użytkowników
internetu. Kampania zaowocowała pozyskaniem nowej grupy klientów poszukujących
finansowania w kanale internetowym. Istotnym krokiem w rozwoju ComperiaRaty było
wejście w obszar płatności ratalnych w e-commerce. Podpisaliśmy pierwszą w historii
umowę na dostarczanie finansowania – płatności ratalnych, w tym rat 0%, z firmą
Tourmedica Sp. z o.o. właścicielem serwisu Kliniki.pl. Jest to pierwsza na rynku polskim
umowa o świadczenie finansowania w postaci rat 0% dla klientów usług medycznych.
Rozpoczęliśmy również rozmowy z kolejnym podmiotem rynku e-commerce,